Saturday, February 02, 2019

Miso leves udon tésztával

Továbbra is a kelet ízeknél maradva ezúttal a miso leves egy változatát készítettem el. Ez egy japán leves, és eléggé félve, hosszas előzetes tanulmányozás után fogtam bele, mert egy japán kajával már befürödtem. Egy zöldséges-udonos ételt készítettem, és hát számomra a soha többé kategória lett. Kár volt a hozzávalókért. Szerény tapasztalatom szerint a kínai, japán és koreai ízvilág merőben különbözik egymástól, az én ízlelőbimbóimnak a koreai ételek tetszenek leginkább.
Ennek a levesnek az ízét a miso paszta adja, ami erjesztett szójapaszta, és három változata van: fehér, vörös és sárga, ebből a fehér (a shiro miso) a legkevésbé sós - állítja az eredeti recept szerzője -, és üvegben lecsukva fél évig is eltartható a jégszekrényben.
Ezt a levest számos zöldséggel lehet készíteni, itt az általam használtakkal adom meg a mennyiségeket.
 


Hozzávalók (3 személyre):

150 g udon száraztészta fejente
1,5 liter víz (eredeti recept szerint zöldségleves alaplé, vagy valamilyen más alaplé: csirke, marha)
4 kis sárgarépa vékony karikákra vágva
1 bögre (250 ml-es) fagyasztott borsó (az eredeti recepteben cukorborsó hüvely szeletelve, de nem sikerült beszereznem)
1 bögre friss szeletelt csiperke gomba
1 púpos evőkanál vörös miso paszta (vagy két evőkanál fehér miso paszta)
2 felkarikázott zöldhagyma
3-4 kanál napraforgó olaj

Elkészítés:
Ha van alaplé, akkor azt felforraljuk, beledobjuk a zöldségeket (a hagyma kivételével), és megfőzzük őket. Csakhogy nekem nem volt. Ezért olajon, fedő alatt megdinszteltem a sárgarépát, majd hozzáadtam a gombát, borsót, és a zöldhagyma fehér részét. Amikor megpuhultak, hozzáöntöttem az előzőleg felforralt vizet (egy merítőkanálnyit félretettem) és még egyet rottyantottam rajta. Mindezt só nélkül.
Közben sós vízben kifőzzük az udon tésztát (forrásban levő vízbe kell tenni, az utasítás szeint 8 percig kell főzni).
A miso pasztát simára keverjük egy merőkanál forró vízzel, és hozzáadjuk a lángról levett leveshez a zöldhagyma szárral együtt. Ezután már nem szabad forralni.
A leszűrt udont belekeverjük a levesbe és így tálaljuk.

Nagyon érdekes, jó ízt adott a levesnek a miso paszta, és egyáltalán nem volt sótlan, mert a paszta sós. Ha alaplével készítjük, bele kell számítani annak a sósságát, és akkor csökkenteni kell a miso paszta mennyiségét.
Más zöldségek, amikkel készíthető a miso leves: zucchini, brokkoli, kukorica, friss babcsíra, spenót, pakcsoj, paradicsomszeletek, más gombák (simedzsi, sítake). Tehető még bele félbevágott főtt tojás.

Az udon csomagolása
A miso paszta

No comments:

Post a Comment