Sunday, August 04, 2019

Ramen (majdnem) japán módra

Már az elején leszögezem, hogy nem az instant, dobozos ramenről lesz itt szó, amit annyiszor látunk enni a koreai sorozatokban. Ahogy egy barátnőm találóan megjegyezte, én a gombhoz varrok kabátot, azaz előbb vettem meg a ramen tésztát, és csak azután kezdtem el receptek után keresgélni a neten. A rengeteg találatból nehezen, de végül kiszűrtem az ízlésemnek leginkább megfelelőt. Ezt az Asian At Home youtube csatornáján találtam meg A legjobb ramen recept címmel, persze angolul. A megvalósításnál azonban bizonyos módosításokat kellett eszközölnöm, természetesen objektív okokból. 😀 Az első az adag lecsökkentése volt, mert nem akartam 8-10 személyre valót főzni, mint a videóban. Aztán csirkeleves por helyett, csirke húst tettem, kombu alga lap helyett nori-t, mirin és szaké helyett (az internetről nem akartam rendelni) Chardonnay fehér száraz bort, nem shoyu szója szószt, hanem teriyaki-t, és nem gyömbér gumót, hanem gyömbér port, mert elfelejtettem venni. Ez eredetileg téli étel, de most értem rá kísérletezni, és ki kellett használni, hogy lehűlt az idő, mert szörnyű órák hosszat szaunázni a konyhában. Öt órába telt az elkészítés!  De megérte a fáradtságot, és a ramen nyáron is nagyon jó.

Hozzávalók (3-4 adagra)


Az alapléhez:
kb. 1 kg hús: sertés csigolya és csirke háta, szárnya, combja
1 közepes fej fokhagyma
1 szál póréhagyma
1 nori alga lap (kombu kellett volna)
 másfél evőkanál gyömbér por (1 közepes gyömbér gumó hámozatlan, szeletelve)

A szószhoz (tare):
másfél kávéscsésze teriyaki szója szósz
2 és fél kávéscsésze száraz fehér bor (eredetileg 3/4 csésze mirin + 3/4 csésze szaké)
fél evőkanál gyömbér por (2 szelet gyömbér)
2 gerezd fokhagyma szétnyomva

Belevaló hús (csaszu):
fél kg sertéscomb (vagy más rész)

Plusz tányéronként:
1 adag ramen tészta (száraz, friss vagy fagyasztott)
mungóbab csíra (konzerv)
2 szál zöldhagyma vékonyra felkarikázva
1 főtt tojás (opcionális)
1 fokhagyma gerezd, reszelve (opcionális)


Elkészítési mód:
A húsokat egy órán keresztül hideg vízben áztatjuk, majd leöntjük róluk a vizet. 

A kétféle csontos húst egyszerre tettem főni 3,5 liter vízben. (A csirkét piacon vettem, termelőtől. Ez a csirke az udvaron szaladgált, az ilyen nem fő meg 1 óra alatt, mint a bolti.) A forrás kezdete után 5 perccel leöntjük a vizet és csap alatt leöblítjük a húsokat. (Azt mondják a szakértők, hogy az antibiotikumok, amik az állat húsába a táppal kerültek be, kifőnek a vízbe, és ezért kell azt leönteni. A növekedési hormonok viszont nem főnek ki.) 
Vissza tesszük a húst az edénybe, tiszta vizet öntünk rá, és újból feltesszük főni. Míg habzik, nem fedjük le, és a habot szűrővel leszedjük. Ne keverjük meg, mert akkor a hab lemegy az aljára! 
Miután már nem habzik, beletesszük a fokhagyma gerezdeket (egészben), a póréhagymát - amit előzőleg jól megmostunk - , az alga lapot és a gyömbérport. Ha gyömbérgumót használunk, számítsunk rá, hogy csípős lesz!


Fedő alatt főztem így két órát (a videóban 3 órát mondtak), de már majdnem megfőtt a csirkehús, és nem akartam, hogy teljesen szétmenjen a végére. 

Beletettem a lébe a sertéscomb darabokat is, kábé 8 cm széles darabokra vágva, és tovább főztem. Másfél órába telt, míg megpuhult a hús (ellenőrizni kell villával). Pótoltam még fél liter vizet, mert nagyon elfőtt a lé.

Eközben elkészítettem a szószfélét, a tare-t. A szója szószt és a bort összeöntöttem, beletettem a gyömbérport és a fokhagymát, 5 percig forraltam majd levettem a lángról.
Amikor megfőttek a sertéscomb darabok, kivettem őket, és meglocsoltam a szósszal. FIGYELEM, SEMMIT NEM SÓZUNK, mert sós a szójaszósz! Utólag még mindig lehet.

A levesből kivesszük a sertés csontokat és a csirkehúst, és a levet leszűrjük. Ez fontos, mert az alga és a hagyma teljesen szétfő. A leszűrt zöldségeket kidobjuk, a húst felhasználjuk más ételekhez. (Én ki fogom csontozni a húst, és hagymás-paprikás szaftot készítek neki. De ez már egy másik kaja lesz.)

Alaplé, sertéscomb szószban, levesből kiszedett csontos hús, 1 adag ramen

A léből kiveszünk egy másik edénybe adagonként fél litert, és ebben kifőzzük a ramen tésztát a csomagoláson levő útmutatás szerint. Az általam vett száraz ramen tésztát 4-5 percig kellett főzni.

Száraz ramen laska

Mingóbab csíra konzerv

Megfőzzük a tojást, felkarikázzuk a zöldhagymát, lereszeljük vagy szétnyomjuk és apróra vágjuk a fokhagymát, vékonyra szeleteljük a félig (de akár teljesen) kihűlt sertéscombot.

Már csak a tálalás van hátra.
Minden tányérba teszünk egyharmad merítőnyi tare szószt, erre jön a ramen, összekeverjük, ráöntjük a levet, majd a tetején szépen elrendezünk 5-6 szelet sertéshúst, egy maroknyi mungóbab csírát, a zöldhagymát, a félbevágott főtt tojást és megszórjuk fokhagymával. Jó étvágyat!



No comments:

Post a Comment